Ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów


Przydział ról
Kwestionariusz osobowy:
król
marszałek wielki
kanclerz wielki
hetman wielki
wojewoda krakowski
kasztelan rawski
biskup krakowski
szlachcic średni
szlachcic biedny

Ruch egzekucyjny

http://www.zamek-krolewski.pl/__data/assets/image/
0004/42493/3_Zygmunt_August_www.jpg
karta pracy
Prezentacja
Ustrój - akty prawne
Karta pracy
zasady (Ada, Hubert, Maja C., Magda)
zasady (Maja K. Zosia, Julia, Franek, Ewa)
artykuły henrykowskie - analiza i interpretacja

Funkcjonowanie sejmu i sejmików:
Sejmik w Proszowicach (województwo krakowskie) Pasaż Wiedzy Wilanów
 

Dyskusja wokół ustroju


Skarga porównywał państwo do ludzkiego ciała, w którym wszystkie członki stanowią jeden organizm. Zwieńczeniem ciała i tym, co góruje nad całością, jest głowa, do której porównuje monarchę. „W ciele ludzkim są dwa przedniejsze członki, którymi się ciało ożywia i umacnia: serce i głowa. [...] Religia i stan duchowny w ciele Rzeczpospolitej jest jako serce zakryte i wnętrzne, z którego żywot wieczny pochodzi; a stan królewski jest jako głowa, w której są do rządu członków wszystkich oczy, uszy i inne smysły powierzchne. [...] Gdy wiara katolicka i duchowny stan naruszony jest, jako ranne serce, prędką śmierć Rzeczypospolitej przywodzi. Gdy też stan królewski słabieje i boleje, jako głowa chora, władza członów wszystkich gnije i boleje i królestwo upada” – pisze Skarga. 

Rokosz sandomierski
czyli rokosz Zebrzydowskiego
1606 -1607 (1605 - 1609)

EDWARD OPALIŃSKI, ROKOSZ ZEBRZYDOWSKIEGO — ELEMENT ANTYSYSTEMU
USTROJOWEGO CZY NIEUDANA REWOLUCJA? artykuł Przegląd sejmowy,nr 4(141)/2017, s. 53–69

Przyczyny - (pisma rokoszowe)
rokosz-źródła - zadania
rokosz- historiografia - zadania